Ací teniu la informació referent a l'activitat que el dijous passat us vaig proposar.
Estalmat
és un projecte de la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales
que tracta la detecció, orientació i estímul del talent matemàtic d'estudiants
de 12-13 anys sense extraure'ls del seu entorn. Aquest procés té lloc durant
dos anys, en els quals les alumnes i alumnes assisteixen de forma regular a les
activitats organitzades.
Aquest
projecte va ser dissenyat per Miguel de Guzmán, posant-lo en funcionament
en la Comunitat de Madrid en 1998. En la seua opinió, hi ha molts estudiants
d'Ensenyament Secundari i Batxillerat que no desenvolupen les seues habilitats
matemàtiques a causa de la rigidesa dels currículums i a la falta d'atenció de
les administracions a aquest tipus d'alumnat. La tasca d'atendre a aquestes
persones està fora de l'abast dels professors ja que no poden dedicar-li l'atenció
personal que necessiten. Aquests estudiants posseeixen un alt potencial per a
contribuir al desenvolupament cultural i social de tot un país, així que la seua
localització i l'aplicació d'aquest tipus d'actuacions afavoriran que aquestes habilitats
no passen desapercebudes i s'atenguen adequadament, fomentant la vocació
científica d'aquests joves. Aquest objectiu és fonamental en qualsevol societat
avançada.
Des de
la seua implantació a Madrid, el projecte s'ha iniciat en diferents comunitats
autònomes de tot l'estat espanyol, en la Comunitat Valenciana (EstalmatCV)
es va iniciar l'any 2007. El projecte conta des del seu començament amb
el suport institucional de la Universitat de València i la Universitat
d'Alacant. Posteriorment, en 2008, es va incorporar la UJI (Universitat
Jaume I de Castelló) i la SEMCV (Societat d'Educació Matemàtica Al-Khwarizmi).
També va contar amb la col·laboració de la UNED de Dènia durant el
període 2007-09.
Des dels seus inicis, Estalmat CV ha seleccionat 100
alumnes al llarg de quatre promocions. Cada any se selecciona a 25 joves en un
procés que es porta a terme en dues fases: la primera consta d'una prova
escrita d'aptitud, en que es proposen qüestions matemàtiques de diversa índole
descrites amb un llenguatge senzill (veure pàgina web per a descarregar les
proves realitzades en anys anteriors). En la segona fase, es realitza una
entrevista amb cadascun dels candidats que haja superat la primera fase per a
valorar la seua actitud cap al projecte. Els joves estan en el projecte per un
període de dos anys, en els quals acudeixen a sessions setmanals els dissabtes
al matí per un total de vint sessions cada curs. Després d'aquest període, el
projecte els brinda la possibilitat de participar dos anys més en el curs de
Veterans.
ACTIVITATS
Les activitats comencen amb un campament d'un cap de setmana de
durada, que se celebra en una casa rural a Requena durant l'última quinzena de
setembre. El campament té com objectiu que els joves es coneguen mitjançant la
realització de tallers i activitats en grup relacionades amb les matemàtiques,
l'astronomia i les ciències en general. Les diferents activitats poden veure's
en els programes dels diferents cursos de la pàgina web: http://estalmatcv.blogs.uv.es/ A més de l'assistència a les activitats regulars, cal destacar les activitats especials que es programen al
principi de cada curs: excursions al planetari i excursions a pobles i llocs
que, pel seu caràcter singular, permeten realitzar una sessió o visita guiada.
En el programa també s'inclou l'assistència a centres científics d'investigació
de reconegut prestigi.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada